O projekcie

Od sterowców Zeppelinów po ulotki propagandowe, Bernard Wilkin bada znaczącą rolę wojen powietrznych w pierwszej wojnie światowej – gdzie po raz pierwszy była używana na dużą skalę.

Wojna powietrzna nie była bynajmniej wynalazkiem pierwszej wojny światowej. Balony były już używane do obserwacji i dystrybucji propagandowej podczas wojen napoleońskich i konfliktu francusko-pruskiego w latach 1870-1871. Samoloty były wykorzystywane do misji bombardowania podczas wojny włosko-tureckiej w latach 1911-1912. Wojna powietrzna podczas pierwszej wojny światowej oznaczała jednak zerwanie z tymi przykładami z przeszłości. Był to pierwszy konflikt, w którym samolot był zaangażowany na dużą skalę i odegrał znaczącą rolę.

Obserwacja, bojownicy i bombardowania

Na początku wojny użyteczność maszyn lotniczych spotkała się z pewnym sceptycyzmem ze strony wyższych oficerów ze wszystkich stron. W rzeczywistości samoloty były zaangażowane głównie w misje obserwacyjne w pierwszym roku konfliktu. Jednak szybki postęp zwiększył wydajność samolotów.

Obserwacja, bojownicy i bombardowania

W 1915 roku holenderski producent samolotów Anthony Fokker, który pracował dla Niemców, udoskonalił francuski wynalazek umożliwiający strzelanie z karabinu maszynowego przez śmigło. To odkrycie miało rewolucyjną konsekwencję: stworzenie myśliwców. Ten typ samolotu dał Niemcom przewagę w 1915 roku. Ich przewaga powietrzna miała trwać do kwietnia 1916 roku, dwa miesiące po rozpoczęciu bitwy pod Verdun. Następnie dominacja aliantów została osiągnięta dzięki utworzeniu francuskich eskadr walczących i ekspansji brytyjskiego Królewskiego Korpusu Latającego.

Kontrola nieba miała zmienić ręce ponownie w pierwszej połowie 1917 r., Kiedy Niemcy zreformowali swoje eskadry i wprowadzili nowoczesnych myśliwców. W kwietniu 1917 r., Nazywanym „krwawym kwietniem”, Brytyjczycy ponieśli cztery razy więcej ofiar niż Niemcy. Ale wszystko działo się po stronie aliantów. Udane reorganizacje we Francji i Wielkiej Brytanii przywróciły kontrolę nad powietrzem na dobre do zawieszenia broni.

Rodzaje niemieckich samolotów

W 1915 r. Podjęto kolejny ważny krok, gdy Niemcy zorganizowali strategiczne bombardowania sterowców Zeppelin na Wielką Brytanię i Francję. W latach 1917-18 wykorzystano również bombowce „Gotha” i „Giant”. Ten nowy rodzaj misji, ukierunkowany na centra logistyczne i produkcyjne, zapowiadał strategię powszechnie przyjętą w późniejszym wieku.

Rodzaje niemieckich samolotów

Nieuchronnie bombardowania portów i fabryk zostały szybko przyjęte przez wszystkie strony i doprowadziły do ​​śmierci cywilów. Chociaż liczba cywilów zabitych przez maszyny lotnicze pozostała niewielka w czasie wojny, to jednak naloty te spowodowały powszechny terror.

Jednak samoloty były czasami mile widzianym widokiem. Rzeczywiście, samoloty i balony były używane przez aliantów od 1915 do 1918 r., aby zrzucić propagandowe ulotki na okupowaną Francję, Belgię i Włochy w celu zwalczania niemieckiej wojny psychologicznej. Propaganda została również zrzucona na żołnierzy niemieckich w celu ich zdemoralizowania.

Lotnicy w centrum uwagi

W 1915 r. Lotnictwo zwróciło uwagę prasy zarówno w Niemczech, jak iw krajach sprzymierzonych. Piloci walczący, którym przypisano co najmniej pięć zwycięstw, znani byli jako „asy” i byli podziwiani jako gwiazdy na frontach domowych do końca konfliktu.

Zjawisko to ilustruje zdolność kultury wojennej do przenikania wszystkich aspektów społeczeństwa, ale także podkreśla paradoks: bohaterowie powietrza stali się czarujący, ponieważ byli czyści i uważani za szlachetnych, podczas gdy ich odpowiednicy piechoty pozostawali anonimową masą, utknęli w błocie okopów. Ten romantyzowany podziw publiczności latających asów był przyczyną napięcia i zazdrości między armią a siłami powietrznymi.

Dodaj komentarz

Twój adres email nie zostanie opublikowany. Pola, których wypełnienie jest wymagane, są oznaczone symbolem *